گلیسیرین

گلیسیرین


گلیسیرین، همچنین به عنوان گلیسرول هم شناخته می شود، این ماده نقشی محوری در کاربردهای صنعتی متعدد ایفا می کند و از طریق زنجیره های متنوع شیمیایی می تواند محصولات مختلفی ایجاد کند و به یک عنصر ضروری در محصولات نهایی با کاربردهای مختلف تبدیل شود.

با فرمول شیمیایی C3H8O3، این مایع عمدتاً بی رنگ و بی بو (بسته به درجه) از اتم هایی مانندکربن، عنصر مهم دیگر چون هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است و خواص شیمیایی منحصر به فرد آن ستون اصلی فرآیندهای بی شمار تولید و محصولات نهایی از داروها و لوازم آرایشی و بهداشتی گرفته تا مواد غذایی و … و نوشیدنی ها محسوب می گردد.

 

این محصول از پرکاربردترین و حتی با ارزش ترین اقلام بر پایه شیمیایی شناخته شده برای انسان هاست. دارای ترکیبی منحصر به فرد از خواص فیزیکی و شیمیایی است که در محصولات بی شماری استفاده می شود. گلیسیرین بیش از 1500 کاربرد نهایی شناخته شده دارد و علاوه بر این در شرایط ذخیره سازی معمولی بسیار پایدار است، با بسیاری از مواد شیمیایی دیگر سازگار است، در کاربردهای مختلف آن عملاً غیر سمی و غیر تحریک کننده است و هیچ اثر منفی زیست محیطی شناخته شده ای ندارد. گلیسیرین از چربی ها و روغن ها در طی تولید صابون و اسیدهای چرب و ترانس استریفیکاسیون به دست می آید. این مطلب به کارایی های مختلف Glycerin نگاه می کند و به سوالات متداول شما در رابطه با خرید آن پاسخ می دهد تا به درک بهتر شما در نقش محوری این محصول در صنایع بی شمار کمک کند.

گلیسیرین

انواع گلیسیرین صنعتی و خوراکی

چندین درجه مختلف گلیسیرین وجود دارد که همگی با سطوح خلوص متفاوت از جمله خام، درجه فنی، فنی UCO (بر اساس روغن پخت و پز استفاده شده)، خوراک و درجه دارویی. هر کدام از اینها ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی دارند. اما دو نوع مختلف Industrial and edible glycerin وجود دارد: گیاهی (طبیعی) و پتروشیمی (مصنوعی).

نوع گیاهی از روغن های گیاهی مانند نارگیل یا سویا به دست می آید. از آنجایی که این ماده از چربی های گیاهی حاصل می شود، پایدارتر و از نظر زیست محیطی مطلوب تر است زیرا از منابع گیاهی تجدید پذیر می آید. نوع پتروشیمی، اگرچه در حال حاضر کمتر رایج است، از منابع پتروشیمی، عمدتاً پروپیلن یا مواد اولیه نفتی سنتز می شود.

گلیسیرین در صنایع مواد غذایی مبتنی بر روغن پخت و پز استفاده شده از طریق یک فرآیند تصفیه به نام ترانس استریفیکاسیون تولید می شود. این شامل تبدیل ضایعات روغن پخت و پز به بیودیزل و گلیسیرین است. اما این محصول وقتی از بیودیزل جدا می شود و بیشتر خالص می شود تا استانداردهای صنعت را برآورده کند.

گلیسیرین به صورت خالص نیز نوعی از کربوهیدرات محسوب می شود که به عنوان الکل قند شناسایی می شود. این مایع بویی نداشته و طعمی شیرین دارد. در حالی که گلیسیرین به طور طبیعی در گیاهان از طریق تخمیر قندها وجود دارد، امروزه بیشتر آن ها از هیدرولیز چربی ها و روغن ها تولید می شود. اما کاربرد گلیسیرین خام چه می تواند باشد؟ این ماده نیز در آب حل می شود و رطوبت را جذب می کند. به دلیل خلوص کمتر، گلیسیرین خام عمدتاً برای مقاصد صنعتی استفاده می شود. برای استفاده در صنعت داروسازی یا تولید مواد غذایی به اندازه کافی خالص نیست. در اینجا درجه خلوص آن باید تا 99.5 درصد باشد.

کاربرد گلیسیرین خوراکی

گلیسیرین، وقتی به صورت غیر صنعتی مصرف شود، برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها که در آن فشار چشم افزایش یافته است، استفاده می‌شود.

Oral glycerin همچنین ممکن است برای سایر شرایطی که توسط پزشک تعیین شده است مانند آبرسانی به پوست ، بهبود عملکرد سد های خارجی پوست، محافظت در برابر عوامل تحریک زای پوست، تسریع فرآیندهای بهبود انواع زخم(جراحی چشم برای کاهش فشار در چشم)، رفع خشکی پوست و حتی برای پسوریازیس استفاده شود. این محصول اغلب در مواد غذایی، محصولات آرایشی و محصولات پوستی مصرف می شود. به سبب خاصیت نرم کنندگی و لطافت بخشیدن خود مشهور است و آن را به یک ماده محبوب در فرمولاسیون های مراقبت از پوست و مو تبدیل می کند.

خرید گلیسیرین صنعتی

کاربردهای صنعتی گلیسیرین بسیار متنوع است. می توان از Industrial glycerin برای ساخت پلاستیک، مواد منفجره و صابون استفاده کرد.گلیسیرین صنعتی همچنین در رنگ ها و روان کننده ها، محصولات لاستیکی و حتی داروسازی استفاده می شود.

این ماده همچنین یک عنصر ضروری در تولید سوخت بیودیزل است. سوخت‌های بیودیزل ترکیبی نسبت به سوخت‌های نفتی خالص انتشار کربن کمتری دارند، زیرا حاوی اکسیژن از الکل‌های مبتنی بر زیست توده هستند. گلیسیرین به دلیل کاربردهای فراوان آن یک کالای ضروری است که تقاضای بالایی در سراسر جهان داشته و کاربردهای صنعتی آن تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد دارد.

قیمت بدون واسطه گلیسیرین

نوسانات قیمت نفت خام می تواند مستقیماً بر تولید مواد اولیه ساخت گلیسیرین تأثیر گذارد و این عامل متعاقباً بر زنجیره تأمین این محصول تأثیر خواهد داشت. در نتیجه، رویدادهای ژئوپلیتیک، بلایای طبیعی و تغییرات در الگوهای مصرف انرژی جهانی می‌تواند منجر به اختلالات قابل توجهی در عرضه گلیسیرین به بازار شود و بر قیمت‌های بازار آن تأثیر بگذارد. عوامل خارجی از جمله کاهش قیمت روغن پالم و سویا به همراه کاهش معاملات بازار در آستانه فصول گرم سال، بیشتر به کاهش قیمت کمک کردند. اما می توان گفت تامین نیاز های داخلی کشور به این محصول با کاهش سود حاصل از حجم صادرات و ارائه محصصول به صورت کم کردن واسطه ها می تواند سبب افت هزینه های حمل و نقل شده و نقش زیادی در خرید های عمده و با صرفه برای مصرف کنندگان ایفا کند.

لازم به ذکر است که هنگامی که انواع گلیسیرین مطابق با استانداردهای فارماکوپه اروپا ساخته می شود، به این معنی است که محصول تحت کنترل کیفیت و فرآیندهای آزمایش دقیق قرار گرفته است تا از ایمنی و کارایی آن برای استفاده در فرمولاسیون های دارویی اطمینان حاصل شود. این سطح از استانداردسازی برای شرکت های داروسازی برای تولید داروهای ثابت و با کیفیت ضروری است و در خرید باید به آن توجه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *