خرید کندوی چوبی

اولین نیاز یک شخص برای شروع زنبورداری چیست؟

قطعا عوامل متعددی لازم هست تا یک فرد عادی بتواند وارد دنیای زنبورداری شود.علاوه بر اطلاعات و دانش فنی یک کندوی کامل برای شروع این کازم ضروری است.

کندو یک جعبه کوچک و دارای یک دریچه ی ورودی و خروجی بوده که زنبورها تنها از این مسیر به داخل رفت و آمد میکنند.

امروزه مدل های مختلفی از این ابزار در دسترس است و با توجه به اقلیم و شرایط محیطی از مورد خاصی استفاده میکنند.

خانه ی زنبورها یا کندو

کندوی زنبور چیست و چه تاثیری در زندگی زنبورها دارد؟

داشتن یک زندگی امن برای همه ی موجودات امری حیاتیست و این امر موجب رشد و تعالی در آنها میشود.زنبورعسل یک حشره ی پر استرسی بوده و در صورت نداشتن شرایط نامناسب زندگی ممکن است به هدف نهایی خود یعنی تولید محصول و تکثیر نرسند.لذا امروزه با ساخت کندو های مدرن و هوشمند از شرایط روحی و روانی این حشرات اطلاع پیدا میکنند و سعی دارند با ایجاد یک کندو یا خانه ی مناسب آنها را در آرامش کامل نگهداری نمایند تا با این روش استحصال محصول متنوعی از آنها داشته باشند.

 

تفاوت کندوهای قدیمی و جدید ؟

قطعا پیشرفت در همه ی صنایع در حال حاضر همه ی روزه به چشم میخورد و صنعت زنبورداری نیز نسبت به سالهای گذشته بسیار رشد کرده است. برفرض مثال در زمان های قدیم به ازای هر کندو به طور میانگین نهایت ۱۰الی ۱۵ کیلو عسل برداشت میکردند و این در حالی هست که امروزه با اصلاح نژاد و کندوی مکانیزه به ازای هر کندو تا ۱۰۰ کیلو عسل نیز میتوان برداشت کرد.آیاد میدانستیددر کندو های سنتی خبری از قاب یا شان عسل نبوده؟این نوع کندوها و قاب عسل کاملا ثابت بود.


قاب کندو عسل قدیمی عمدتا از گل ،تنه ی درختان یا صخره های کوهها بوده است و هیچ گونه کنترل و تغییراتی نمیتوانستند روی زنبورها انجام دهند و افراد از این کندو در انتها فصل گل دهی دشت ها مقداری عسل جدا کرده و مصرف می نمودند.
-در مدل های جدید دیگر خبری از اختیار زنبورها وجود ندارد و زنبوردار به دلخواه خود زنبور را برای تولید خاصی اماده میکند.
-کندوهای جدید این امکان را به زنبوردار میدهد تا به راحتی بتواند محصول دلخواه خود اعم از :عسل،موم ،زهر زنبور ،بره موم یا ژل رویال را به مقدار لازم برداشت کند.

در نوع چوبی عرض قاب تقریباً ۵/۲ سانت پهنا ۳۹ سانت طول و ۱۹ الی ۲۰ سانت عرض گداشته میشود و هشت تا ۱۰ قاب به ازای هر کندو گذاشه میشود.در صورت جای اضافه یا نبود شربت خوری زنبوردار می تواند قاب دیگری هم بگذارد اگر فقط مقدار کمی چوب از کناره هر میله انتهایی تراشیده شود.

متعلقات کندو و شرح آنها

از نظر آناتومی کندو ها چندان سازه ی پیچیده ای ندارند ولی در صورت دقت در قسمت های ریز این تجهیز تاثیر زیادی در فرایند تولید محصولات دارد.ضخامت و کیفیت چوب یا پلاستیک اولین گزینه در انتخاب کندو میباشد.
برخی از موارد مهم این وسیله عبارتند:
۱-طبق
۲-دریچه ی ورودی
۳-سوراخ هواکش پشت کندو
۴-پایه های
۵-در پوش های بالا و پایین کندو
همه ی موارد اشاره شده باید طبق استاندارد باشد در غیر این صورت زنبورها اذیت شده و میل به کارکردن مناسبی نخواهند داشت.

قاب و وظیفه ی آن در کندو

آیا بدون قاب میتوان کندو داری کرد؟یکی دیگر از سسله ابزار برای شروع یا ادامه ی زنبورداری کندوی عسل با قاب میباشد.حال نقش قاب یا شان عسل چیست؟ شان یه وسیله ی حساس و مهمی هست که زنبورها روی آن شروع به کار موم بافی و ذخیره ی عسل مینمایند و تقریبا همه ی کارهای زنبورداری روی این وسیله انجام میگیرد.
قاب کندو یا هایو دو مدل میباشد:
۱-پلاستیکی
۲-چوبی

قاب های چوبی؟

این مدل تجهیز به دو صورت خام و آماده عرضه میشود.با توجه به تعداد تکه های کم این تجهیز در خرید های عمده به صورت جداگانه و تکه ای خریداری میشود که در نهایت به وسیله ی میخ های کوچک در محل کندوها سرهم میشود.اما در موارد خرده و تعداد کم برای جلوگیری از اتلاف وقت آن را به صورت آماده و حتی به همراه موم میتوان تهیه نمود.جهت تهیه ی قاب عسل پلاستیکی و چوبی با ما در ارتباط باشید.

خرید کندوی چوبی

قاب های پلاستیکی؟

یکی دیگر از تجهیزات نوین که پیشرفت زیادی در زنبورداری ایجاد کرده است همین پلاستیک ها میباشد.در قاب های نوع پلاستیکی کاخانجات تمامی فرایند های شش ضلعی و لانه ی زنبورها را به صورت آماده در قاب یا فریم پلاستیکی قرار میدهد.
زنبوردار به محض اضافه کردن آن به کندو ملکه شروع به تخم گذاری میکند.اما در نوع چوبی ابتدا باید دو الی سه سوراخ جهت سیم بندی قاب انجام میدهیم سپس با اضافه کردن یک عدد برگ موم آن را در کندو تعبیه میکنیم.
یکی از مزیت های مهم قاب پلاستیکی راحتی کارکرد ان بوده و بزرگترین معایب آن در صورت شکستن قلاب های بغل آن دیگر کل قاب بدون استفاده خواهد بود و در صورت داشتن تخم زیاد همه ی آنها بدون استفاده میشود.

خرید بهترین کندو از چوب مرغوب

امروزه شرکت های زیادی اقدام به طراحی و ساخت کندو می نمایند. هر کدام از این کندو ها باید دارای رنگ و پایه ی مناسبی جهت جلوگیری از پوسیدگی را داشته باشد تا حداقل ۸ سال بتواند برای زنبوردار کار کند.

لذا برای انتخاب یا خرید کندو جهت شروع یا توسعه ی زنبورداری خود میتوانید با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *